Dirigent

Het prominente figuur in een harmonie is de dirigent. Hij is - onder eindverantwoordelijkheid van het bestuur - de muzikaal leider van de vereniging en drukt zijn stempel op het orkest. Hij bepaalt grotendeels de sfeer in het orkest en is verantwoordelijk voor de muzikale kwaliteit van het orkest.

De muzikale leiding van de seniorenharmonie Dongen is in handen van Jan Schoemaker. Deze, in 1946 in Eibergen (Gld) geboren musicus is daar op 7 jarige leeftijd begonnen op de klarinet bij muziekvereniging Excelsior. Op 18 jarige leeftijd kwam hij terecht bij de toenmalige Rijkspolitiekapel, waar hij 12 jaar lang soloklarinettist was.

In die tijd waren optredens voor radio en televisie een normaal verschijnsel evenals buitenlandse reizen. Twee hoogtepunten waren wel het feit dat de kapel als eerste orkest een concert mocht geven in het gebouw van de Staten Generaal en een concert in de muziekstad Wenen waarbij de kapel onder meer werd gedirigeerd door de legendarische componist Robert Stolz.

Directie heeft hij gestudeerd bij onder meer Arnold Wensink, destijds  kapelmeester van de Geniekapel der Koninklijke Landmacht en dirigent bij verschillende topharmonieën. Daarna via het instituut Lispet bij Gerrit Fokkema.

Momenteel is hij dirigent van muziekvereniging Da Capo uit Gilze en Rijen en de Seniorenharmonie Dongen, alsook van het 50+ Regio orkest Made. Daarnaast is hij 1e klarinettist bij het Oosterhouts Symfonieorkest en speelt hij mee in diverse harmonieën.

Hij heeft een brede interesse voor de muziek. Zowel klassieke muziek, als volksmuziek van Tsjechische kapellen gaan hem na aan het hart. Zijn contacten binnen de symfoniewereld als de Tsjechische muziek zijn hierbij van belang. Zijn doelstelling is om met name het plezier in het spelen van muziek en het beluisteren te bevorderen.